Kookboek Licht! vol glutenvrije en lactosevrije recepten voor elke dag {review}

kookboek Licht! van Hugh Fearnly-Whittingstall

Wat jij al wat je vanavond eet? Elke dag opnieuw bedenken wat je vandaag moet eten. Soms heb ik er gewoon geen zin in. Te moe, te druk, te laat of geen inspiratie zijn hier in huis redenen om terug te vallen op oude snelle bekenden zoals pasta kip pesto. Maar met Licht! van Hugh Fearnley-Whitingstall op de boekenplank, schijnt er weer een nieuw licht in huis! Een boek vol inspirerende recepten om er elke dag, van ochtend tot avond, iets van de maaltijd te maken. Seizoensgebonden, vers en vooral niet te ingewikkeld!

Denk je nu Hugh Fearnly-wattes en zegt de naam je niets? Misschien heb je dan wel eens gehoord  van het zeer succesvolle vegetarische kookboek Veg! de voorloper van Licht! Daarin stonden groentes centraal, in dit kookboek licht de focus op elke dag gevarieerd en gezond eten zonder poespas. Wederom veel gevarieerde groentes, maar met vlees en vis deze keer.

Licht! bevat ‘Meest eenvoudige recepten ooit’

Volgens Hugh zelf bevat dit kookboek ‘zijn meest eenvoudige recepten ooit’. Ongecompliceerd koken zonder te veel moeite en stress betekent alleen niet per se  dat alle gerechten snel klaar te maken zijn. Soms moeten ingrediënten marineren, stoven of pruttelen en dat kost tijd, maar hij belooft dat bijna de helft van de recepten in minder dan 20 minuten klaar te maken zijn van begin tot eind. Te herkennen aan het stopwatch icoontje. Voor mij alvast een groot pluspunt!

Verrassende smaakcombinaties

Fijn aan Licht! is dat Hugh met verrassende smaakcombinaties komt, zonder dat het ingewikkeld wordt om te maken. Bijvoorbeeld: zwarte bonen en bosbessen salsa, krab met spruitjes, sinaasappel-bietjessalade en een chocolade bonentaart. De River Cottage frontman kookt vers en met het seizoen, wat zorgt voor een grote variatie aan recepten en smaakcombinaties. Daarbij schuwt hij geen enkel ingrediënt; duif, inktvis, kruisbessen, kastanjemeel, quinoa, kippenlevertjes, kokosolie en rabarber, het komt er allemaal in voor.

De verkrijgbaarheid van deze ingrediënten is wat mij betreft een klein minpuntje aan het boek. In Nederland is het bijvoorbeeld niet heel realistisch om een dagelijkse maaltijd met duif te bereiden, tenzij je die duif net zelf hebt geschoten. Klinkt dit je sowieso iets te ‘exotisch’ in de oren? Vrees niet, het merendeel van de recepten bevat doorgaans goed (in de supermarkt) verkrijgbare ingrediënten. Maar een natuurwinkel in de buurt te hebben, is bij dit boek wel een groot voordeel.

Tarwevrij en zuivelvrij kookboek

170 recepten zonder tarwe of koemelk, wat een genot! Een hele uitkomst hier in huis. In dit kookboek geen kaas, melk, yoghurt of andere zuivelvariant (bijvoorbeeld van een geit of schaap) waarin alsnog caseïne of lactose voorkomt. Dit kookboek is daarmee een must voor mensen die zuivel en/of tarwe mijden. Mister Fearnly-Whittingstall laat namelijk zien hoe je zonder deze producten spannend en gevarieerd kunt eten zonder dat het een dieetboek wordt én zonder saai te worden voor mensen die geen last hebben van voedselallergieën of -overgevoeligheden.

Lust voor het oog

Kookboeken met smaakmakende foodfoto’s van prachtig gestylde gerechten hebben bij mij al gauw een streepje voor. Licht! is daar één van. Bladerend door het kookboek kun je de recepten bijna proeven en dat maakt het kiezen een stuk eenvoudiger. De recepten zijn mooi opgemaakt en geven een goed voorbeeld van hoe het gerecht er uit komt te zien (zie foto’s in deze post).

Must read?

Ja! Licht! is een must read. In dit nieuwste River Cottage kookboek laat Hugh op bijzondere wijze zien hoe je volgens de huidige foodtrends met de seizoenen mee kunt koken zonder in clichés te vervallen. Naast enkele vertrouwde golden oldies zijn de meeste recepten vernieuwend en toch verrassend eenvoudig. Bovendien is dit boek een feest voor coeliakiepatiënten en mensen die overgevoelig, intolerant of allergisch zijn voor gluten of zuivel, of deze producten om andere redenen willen mijden.

Over Hugh Fearnly-Whittingstall

Hugh Fearnly-WhittingstallHugh Fearnley-Whittingstall is eenmulti-award-winnende culinair schrijver (o.a. voor The Guardian) en programmamaker en befaamd voor zijn toewijding aan seizoensgebonden en op ethische manier geproduceerde voedsel. Verwierf bekendheid met zijn River Cottage tv-series op het Engelse Channel 4 en schreef onder diezelfde naam vier kookboeken, waaronder Veg! Inmiddels zijn van Veg! al zo’n 40.000 exemplaren verkocht en werd het in 2012 genomineerd voor Kookboek van het jaar.

Meer weten over Hugh en zijn recepten? Bezoek de River Cottage website of neem een kijkje op het River Cottage Youtube-kanaal.

Licht!

Hugh Fearnly-Whittingstall
Uitgeverij Becht – 2015
ISBN: 9789023014515
Prijs: € 24,95
Bestellen?

Veggie!

Het enorme succes heeft ervoor gezorgd dat Veg! onlangs een goedkoper zusje heeft gekregen, Veggie! In deze paperback versie zijn 136 recepten uit Veg! gebundeld en per seizoen gerangschikt. Een fijn boek voor iedereen die wat groenten-inspiratie zoekt.
Veggie!
ISBN: 9789023014669
Pijs: € 15,00